winterswijk
06 38541328
info@dish-that.nl

koolhydraatarme maaltijden

passie voor koken

Koolhydraatarm eten.

lasagne

Soorten lichaamsbrandstof:

Koolhydraten, eiwitten en vetten.

Koolhydraten worden het gemakkelijkst door je spijsvertering omgezet in energie (glucose). Door te eten stijgt de glucose in je bloed.

Voordat dit te hoog oploopt maakt je lichaam insuline die de glucose uit je bloed naar je lever en spierweefsel brengt.

In de lever wordt het verbrand en zorgt zo voor energie. Als niet alles kan worden verbrand is er sprake van een overschot van koolhydraten, dit wordt omgezet in lichaamsvet.

Suiker/koolhydraten zorgen voor hoge bloedsuiker-spiegels en dit heeft weer tot gevolg dat de spiegel van het hormoon insuline ook hoog is.

Als de lever  “vol” is kan teveel aan glucose in het bloed alleen maar dalen door hoge insuline-spiegels. Insuline dwingt het lichaam om glucose te verbanden in plaats van vetten.

Insuline geeft ons ook hongergevoel, door eten stijgt insulinepijl weer waardoor er weer vet wordt opgeslagen.

Als dit langer aanhoudt ontstaat er insulineresistentie. Dat wil zeggen dat lichaamscellen geleidelijk (jaren) minder gevoelig worden voor de werking van insuline waardoor je steeds meer insuline noodzakelijk wordt. Zo ontstaat Diabetes 2. Het lichaam heeft meer insuline nodig dan geleverd kan worden, insuline moet bijgespoten worden.

Het advies om op de hele dag kleine porties te eten is niet goed. De gedachte dat dit glucosepieken zou vermijden klopt niet. Resultaat is dat je glucose/insulinespiegel de hele dag hoog is, waardoor de hele dag vet wordt opgeslagen, met als gevolg nog meer overgewicht.

Vaker eten bevordert ook de insuline-resistentie.

3 maaltijden is het advies.

Koolhydraat arm of beperkt 20-50gr per dag. Je lichaam schakelt over op vetverbranding, alleen als er voldoende vet voor handen is. Vetten zijn goede brandstoffen en dienen ook voor opname en transport van vitamines en mineralen.

Naast vetten dien je ook extra eiwitten te eten, dit voorkomt dat je lichaam eiwitten uit spieren als brandstof gebruikt.

Cholesterol:

Hoog cholesterol beschermt tegen virussen en bacteriën.

5% van de bevolking heeft fam.hypercholesterolemie (erfelijke hoog cholesterol). Van deze groep overlijden er een aantal op vroege leeftijd aan een hartaanval. Maar het overgrote deel van deze groep leeft zelfs langer dan mensen zonder deze erfelijke aandoening omdat cholesterol beschermt tegen kanker en andere ziekten.

courgetinni

 

Uitgangspunten koolhydraat arm of beperkt 20 – 50 gr per/dag

  • 2/3 van de koolhydraten komt uit groenten
  • Verzadigde vetten zijn belangrijk voor hart en andere spieren.
  • Gebruik geen producten die gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige vetten of olien bevatten o.a. margarine, koekjes, chips etc. Deze producten bevatten transvetten. Deze veroorzaken hart-en vaat ziekten.
  • Gebruik producten die laurinezuur bevatten, zoals kokosolie.
  • Geen calorieën tellen.

 

Niet eten

  • Suiker en suikerachtingen
  • Rijst, brood en pasta
  • Snoep, koek en gebak
  • Alcolhol
  • Peulvruchten
  • Meel
  • Vruchtensappen
  • Groenten met veel zetmeel zoals aardappelen, mais e.d.
  • Zuivel met veel koolhydraten zoals (karne)melk, zuiveldranken e.d.
  • Kant en klaar mixen

 

Wel eten:Alle producten met minder dan 5gr koolhydraten per 100gr.

• Koolhydraatarme groenten: sla, spinazie, witlof, bloemkool, paprika, vooral wat boven de grond groeit en avocado. Met mate: uien, knoflook, wortel etc.
• Fruit met mate: frambozen, bessen, aardbeien en bramen.
• Alle noten en zaden met mate (geen cashew, pinda en chaizaad)
• Kokosprodukten
• Zuivel (vol vet) Roomboter, kaas alle soorten, met mate Griekse yogurt.
• Eieren en eiwitpoeder
• Vetten: kokosolie, roomboter, olijfolie en ghee.
• Vlees en Vis alle soorten.

Informatie over de koolhydraatarme maaltijdenservice kunt u aanvragen via het contactformulier.